سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخذ جواز کسب

 

اخذ جواز کسب

اخذ جواز کسب

تمامی مشاغلی که از آنها با نام مشاغل آزاد نام برده می شود همچون آرایشگری، نانوایی، پوشاک و... که خواهان آغاز کسب و کار خود می باشند می بایست برای اخذ جواز کسب از اتحادیه های صنف خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است در صورت فعالیت بدون داشتن جواز کسب، شخص مشمل جرائم قانونی خواهد شد.

همان گونه که ذکر شد با توجه به گستردگی فعالیت های تجاری در کشور ایران، تمامی فعالیت های تجاری در حیطه اختیارات دسته خاصی از مجموعه صنوف می باشد که همان اتحادیه صنف صدور جواز کسب را برعهده گرفته است. جهت صادر کردن پروانه کسب یا همان جواز کسب اولویت از سوی اتحادیه ها در نظر گرفته می شود. به این صورت که افراد فاقد شغل یا بیکار و کسانی قبلا جواز کسب نگرفته اند در اولویت می باشند.

مراحل اخذ جواز یا پروانه کسب

خود شخص یا نماینده قانونی او به اتحادیه مراجعه می کند و برای اخذ جواز کسب تقاضا می دهد. اتحادیه صنفی طی مدت زمان نهایتا 15 روز کاری موضوع تقاضانامه را بررسی کرده و نتیجه را به متقاضی اعلام می کند.

کارشناسان باید محل فعالیت را بازدید کرده و نتیجه مشاهدات خود را به هیئت مدیره اعلام کرده و هیئت مدیره اصناف در این خصوص تعیین تکلیف می نماید. ضمنا پس از فراهم نمودن مدارک مورد نیاز برا اخذ جواز کسب و پشت سر گذاشتن آزمون فنی که توسط کمیسیون فنی اتحادیه انجام می شود، باید در سایت ایرانیان اصناف ثبت نام شود.

اگر درخواست اخذ جواز کسب شما رد شد، در صورتی که دلایل و نقایص را برطرف کنید امکان درخواست مجدد برای شما فراهم می شود. در صورتی که درخواست شما توسط اتحادیه پذیرفته شود، حداکثر بعد از 3 ماه از زمان مورد قبول قرار گرفتن، مدارک مورد نیاز باید به واحد صنفی تحویل داده شود. در نهایت کامل بودن مدارک در این مرحله منجر به صدور پروانه کسب ظرف مدت 15 روز کاری می شود.

تمدید جواز کسب

صاحبان پروانه کسب باید پیش از به پایان رسیدن مدت زمان جواز کسب خود برای تمدید آن اقدام کنند. جهت تمدید جواز باید 6 تکه عکس به همراه جواز قبلی را به اتحادیه ارائه کنید. همراه داشتن مدارک هویتی و فتوکپی قبض تلفن و پرداخت نمودن مالیات و دارایی برای دو سال پیش نیز از ملزومات تمدید جواز کسب است.