سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخذ استاندارد

 

اخذ استاندارد

کلمه استاندارد به مفهوم سنت و قوانینی است که برای سرمشق و پیروی کردن مورد استفاده قرار می گیرد و عموم افراد برای تعیین سطح کیفی کالا و خدمات از مقیاس آن استفاده می کنند. استاندارد دارای انواع گوناگونی هستند که در این مقاله هرکدام را نام برده و توضیحاتی در خصوص هریک ارائه می کنیم.

اخذ استاندارد

استاندارد منطقه ای

استانداردی که بین برخی از کشورها برای افزایش سطح داد و ستد های موجود فی مابین تعیین می شود استاندارد منطقه ای گفته می شود. برای مثال این نوع می توان به استاندارد اتحادیه اروپا و استاندارد کشورهای آفریقایی اشاره کرد.

استاندارد شرکتی

شرکت های بزرگ و صنعتی برای اینکه سطح ارائه محصولات خود را مشخص کنند برای پیمانکاران خود استانداردی را تعیین می کنند که لازم الاجرا می باشد. برای مثال استانداردAR8202    نوعی استاندارد شرکتی است که سازه گستر سایپا اقدام به ارائه آن کرده است.

استاندارد بین المللی

دسته ای از استانداردها که با هدف ارتقای ارتباطات و تبادلات مابین کشورها پدید می آید استاندارد بین المللی گفته می شود. سازمان ایزو از جمله اصلی ترین نهاد های بین المللی تدوین استاندارد است که کشورهای گوناگونی در آن عضویت دارند.

استاندارد ملی

استانداردی که در کشوری تنظیم شده و از مصرف کنندگان آن کشور حمایت می نماید از نوع استاندارد ملی است. در کشور ما ایران سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی سازمان ISIRI یا سازمان استاندارد ملی ایران را تدوین کرده است. سازمان مذکور به صورت دوره ای عملیات کنترل و آزمایش محصولات شرکت هایی که نشان استاندارد دریافت کرده اند را انجام می دهد.

لازم به ذکر است که دارا بودن جواز از اتحادیه یا جواز تاسیس صنایع جزو مدارک اصلی برای اخذ نشان استاندارد است و در صورت نداشتن جواز صنایع نشان و گواهی استاندارد صادر نمی گردد. در ضمن باید بدانید استاندارد براساس نوع کالایی متفاوت می باشد و برای هرمحصولی باید به صورت جداگانه ای به سازمان صنایع تقاضا دهید.