سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرید و فروش پروانه بهره برداری

خرید و فروش پروانه بهره برداری

خرید و فروش پروانه بهره برداری

ابتدا لازم است با مفاهیمی مانند کارت شناسایی کارگاه و گواهی فعالیت صنعتی آشنا شوید. در دهه های 60 الی اولیل دهه 80 پس از دریافت جواز تاسیس کارت شناسایی کارگاه و گواهی فعالیت صنعتی می گرفتند. البته کارت شناسایی برای کارگاه های کوچک و گواهی فعالیت صنعتی برای کارخانه ها و واحد های صنعتی بزرگتر صادر می شده است.

همان گونه که می دانید برای صدور پروانه بهره برداری وزرات صنعت ومعدن و تجارت به دلیل ضرورت پیدا کردن مسائل زیست محیطی محدوده مجازی در خارج از شهر تعیین کرده و فقط در داخل شهرک های صنعتی همان محدوده برای صدور پروانه تاییدیه صادر می کند. اما این امکان برای صاحبان سرمایه وجود دارد که با خرید پروانه های قدیمی آنها را به داخل محدوده مجاز منتقل کرده و واحد صنعتی خود را تاسیس نمایند. لذا به همین جهت است که پروانه های قدیمی فعال ارزشمند شده و خرید و فروش پروانه بهره برداری رواج یافته است. منظور از پروانه فعال پروانه ای است که برایش لیست بیمه رد شود و فیش گاز و بررق نشان دهنده فعالیت آن باشد.

انتقال پروانه بهره برداری

انتقال پروانه بهره برداری به بین اشخاص حقوقی و حقیقی قابل انجام است. ولی روال آن باهم متفاوت می باشد. متقاضیان انتقال پروانه به شکل حقیقی به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه نموده و صلح نامه ای به نام شخص خریدار تنظیم می شود. طی روال بعدی از ادارات صنعت و معدن و اداره دارایی استعلام به عمل خواهد آمد. که در صورت وجود بدهی باید حتما بدهی های قطعی واحد صنعتی پرداخت شود. زمانی هم که تمامی ماشین آلات و تجهیزات به آدرس جدید نقل مکان کرد، پروانه بهره برداری به نام خریدار منتقل می گردد.

برای اشخاص حقوقی اما روال کار اندکی ساده تر انجام می گیرد. به این ترتیب که فقط با نقل و انتقال سهام شرکت انتقال دهنده به انتقال گیرنده ، واگذاری پروانه بهره برداری انجام می گیرد. در نهایت هم کارکنان و افراد شرکت قبلی خارج می شوند و خریداران جدید کار خود را در شرکت آغاز می نمایند.

تغییر دادن نام پروانه بهره برداری

پس از واگذاری و نقل و انتقال پروانه باید نام آن را با دارندگان جدید منطبق نماییم. این کار برای اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از ارائه کردن مدارک مورد نیاز به انجام می رسد. در خصوص اشخاص حقوقی بعد از ارائه آگهی روزنامه رسمی کشور مبنی بر تغییر نام، اسم جدید به شکل ظهر نویسی شده در پروانه قید می شود.